Фирмите за бързи кредити под прицела на КЗП
С влизането в сила на новия Закон за кредитите за недвижими имоти на потребители, Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна проверки на финансовите институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити. Причината е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги.
Проверките ще се извършват от инспектори, които ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия. Председателят на КЗП – Димитър Маргаритов напомни, че вече има нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица. Там са разписани детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ. Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация, в която искат да получат кредити.
Маргаритов информира, че на сайта на комисията е публикуван формулярът със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. Чрез него потребителите могат предварително да се подготвят какво ще се очаква от тях вече като клиенти по един действащ договор за кредит. В него трябва да се съдържа цялата информация – кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени, макар и допустими по закон допълнителни такси.
В допълнение Маргаритов съобщи, че КЗП работи и по т.нар. „непоискани SMS-и“ и скоро ще се произнесе по казуса. Комисията вече е постигнала с два от мобилните оператори потвърдени от съда споразумения за намаляване на до три месечни такси на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори. Срещу третия се води колективен иск, като се очаква скоро и той да приеме същите условия.
Ръководителят на институцията потвърди, че най-големият дял от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани е свързан с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.
Маргаритов каза още, че инспекторите продължават проверките в търговската мрежа и онлайн пространството за заблуждаващи послания за изгодни цени или несъществуващи предимства при продажбата на стоки за ученика като раници и облекла, както и на комплекти от ученически принадлежности.